Content marketing… Ce ar trebui sa spui despre afacerea ta.

o mica lectie de anatomie

o mica lectie de anatomie

O idee ce de cativa ani este bagata pe gatul tuturor detinatorilor de afaceri este content marketing. Ideea in sine este buna, dar de cele mai multe ori abordarea lasa de dorit. Asa ca micile afaceri starteaza bloguri, si scriu sau angajeaza oameni care sa scrie. Care sa faca clipuri de “how to” pe youtube si intr-un final sa atraga trafic.

Problema nu este generarea de continut, ci ca de multe ori ideea principala din spatele conceptului este total neinteleasa. Ideea continutului este sa faci oamenii sa te inteleaga, sa-ti inteleaga produsul si sa inteleaga ca poti si vrei sa-i ajuti. Insa de multe ori este scris continut strict pentru a fi sacrificat pe altarul Google, se fac jertfe zeilor SEO si nimic mai mult. Continut ce nu va converti, dar va face site-ul sa fie undeva mai sus in ranking-uri.

Mai jos prezint cateva idei care ar putea ajuta la producerea de continut ce va si converti:

1. Sloganul companiei

Si aici nu vorbesc de un slogan propriu zis, mai bine spus o declaratie de intentie. Acest slogan al companiei ar trebui sa raspunda intrebarii: “Cu ce-ti castigi existenta?”, sau mai bine zis: “Spune-mi despre afacerea ta.”,”De ce te-as lua in serios?”,”De ce te-as alege pe tine si nu competitia?”.  Aici este prezentat USP-ul (unique selling position) si ce te diferentiaza de competitie.

Aici vorbim despre trei elemente distincte:

– Provocarea: aici se vorbeste despre provocarea, pe care afacerea ta o invinge si ajuta publicul tinta. “Tii minte cand voiai sa-ti deschizi o firma, dar cand ai vazut cat ai de alergat si cate acte trebuie completate, ai renuntat total? Noi te putem ajuta cu asta!”.

– Sloganul: “Cu ajutorul nostru, lucrurile se misca mai repede.”

– Dovoada: Aici vorbim deja de clienti existenti care pot spune cate ceva despre serviciile tale. Se clarifica identitatea afacerii, iar aceasta este diferentiata de celelalte. USP-ul tau e clar, afacerea este nisata, asa ca lururile vor merge mult mai bine. Nu mai este doar un strigat in pustietate, este o soapta in ureche potrivita.

2. Declaratia

Aici iti descrii punctul de vedere si iti sustii cauza. Ca si in cazul organizatiilor caritabile, trebuie sa existe o cauza solida si bine definita pentru ca cineva macar sa se gandeasca la donatii. Iti sustii cazul, de ce cineva ar trebui sa-si dea banutii pentru serviciul pe care il oferi.

Declaratia, extinde sloganul companiei, aici este detaliata toata activitatea si este momentul in care este sustinut cazul pentru afacerea ta. Aceasta declaratie ar trebui sa faca home-page-ul afacerii tale sa arate mult mai bine si ar trebui sa fie baza pentru o discutie face to face cu un client.

– Provocarea: trebuie descrisa provocarea in cuvintele intelese de prospectul tau, poate vei avea nevoie de un empathy map (voi vorbi despre asta in postarile viitoare), dar in principiu trebuie sa ai in minte portretul robot al clientului tau. Varsta, ocupatia, educatia si apoi sa-i vorbesti pe limba lui. Aici poate fi diferentierea intre tine si concurenta.

– Imaginea: lasa clientul sa viseze o lume in care provocarile despre care vorbesti, nu ar mai exista. Aici iti vei spune scopul, obiectivul, care ar trebui sa fie comun cu cel al clientului. Pana la urma vrei sa-l ajuti.

– Cum au ajuns acolo: este momentul identificarii personajului negativ, fie ca-i vorba de birocratie, un designer care nu si-a facut treaba bine, oricare ar fi solutia ta pentru problemele lor. Acesta este momentul sa le supui ca nu-i vina lor, ca lucrurile pot fi rezolvate si ca exista acolo cineva care sa-i inteleaga. Tu si solutiile oferite de tine.

– Dar daca: aici oferi solutia, dupa ce ai identificat talharul,a cum serviciul tau il va anihila. Solutia ta este cavalerul in armura stralucitoarea care va face toate lucrurile sa mearga mai bine. Aici dai dovata sociala, solutia ta a mers pentru multa lume si va merge si pentru client. Multi oameni recomanda acest serviciu.

– Call to action (chemarea la actiune nu suna asa grozav :D): acum ca tot au mers atata amar de vreme cu tine si ti-au ascultat povestea, spune-le ce-i de facut. Aici poate fi momentul in care le oferi o demonstratie, un cont de proba, orice forma de continut gratuit care sa le ofere o mica viziune asupra grozaviei produsului tau.

Declaratia este locul unde demonstrezi clientului ca il intelegi, ca stii prin ce trece si ca tu il poti ajuta intr-o maniera complet diferita de solutiile oferite de concurenta.

3. Consilierul 

Aici vorbim despre cea mai importanta parte a content marketingului, aici se poate face diferenta in cel mai mare fel. Este necesar sa dezvolti un material despre afacerea ta, un material ce poate fi distribuit gratuit. Preferabil atunci cand faci call to action, un material care da cateva solutii simple. Doar lasi clientii sa vada un strop din ce ai de oferit. Dar in felul acesta le castigi increderea si actionezi legea reciprocitatii. Daca tot mi-a dat ceva greatis, ii sunt dator si ar trebui sa cumpar de la el. Exact ca la traficanti, prima doza este mereu gratis. Apoi vin si banii. Materialul nu trebuie sa destainuie informatii importante, dar trebuie sa fie atat de bine structurat incat sa fie apreciat. Creezi incredere si relatia ta cu clientul se dezvolta.

4. De ce?

Te distantezi si mai mult de competitie. Majoritatea oamenilor vorbesc despre ce fac. Iti spun exact ce serviciu iti este oferit, dar nu si motivele din spate. De ce a avut atat de mare succes Ipod-ul pe piata? Nu mai existam mp3 player-e pe piata la vremea respectiva? Existau destul, poate si ceva mai bune. Dar Apple nu vindea un mp3 player ci o comunitate. Vindea ideea diferentei, vindea ideea de simplitate. Asta trebuie sa spuna si afacerea ta, de ce faci ce faci? Te-ai lovit de acelasi obstacole si te-ai gandit sa oferi o solutie pentru cei ce ar putea sa se loveasca de aceleasi probleme. Vrei pur si simplu sa ajuti pentru ca asa ai fost educat. Oricare ar fi motivul, trebuie sa-l prezinti. Este mai important “de ce faci” decat “ce faci”. La fel mai pot face multi, dar poate motivele tale sunt mult mai credibile.

Pana data viitoare.

Dan P.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s