Cum sa atragi atentia unui public dezinteresat

povestiCa om de marketing, dar si ca blogger (asta de scurta vreme), mereu m-am intrebat ce poate atrage atentia. Ce poate face ca mesajul postat de mine, mesajul ce ajunge pe o bucata de sticla luminoasa in fata potentialului client, sa fie citit. Si sa fie citit cu atentie. Lipsa de atentie nu este o boala, nu este un fel de ADHD colectiv care strica planurile oamenilor de marketing. Este noua ordine mondiala, suntem bombardati cu mesaje publicitare din toate directiile, asa ca al nostru creier spune: “Da-o dracu de treaba, ia uite ce asfintit frumos se acolo!”. 

Toata lumea ochii la mine!!!

Orice metoda de marketing am alege, suntem neputinciosi daca nu putem atrage atentia cititorilor. Iar asta nu-i usor. Cat timp suntem online, in societatea noastra concentrata pe media, mereu va fi un obiect stralucitor care va incerca sa-ti atraga atentia.

Cand faci marketing sau cand ai un blog de ceva vreme, incepi sa inveti ce titluri vor atrage click-uri. Acele titluri care vor ghida degetele catre materialul scris de tine. Si uite ca ai atras niste cititori, dar asta nu inseamna nimic atata timp cat mesajul tau nu rezoneaza cu cititorii.

Aminteste-ti de mine!!!

Scopul tau, cand vine vorba de cititori, este ca lumea sa-si aduca aminte de tine. Aceasta este cea mai mare provocare.

“Am invatat ca oamenii vor uita ce ai zis, vor uita ce ai facut, dar nu vor uita niciodata cum i-ai facut sa se simta.” – Maya Angelou

Este foarte greu ca cineva sa-si aduca aminte ce ai spus sau ce ai scris. E un scop aproape imposibil. Atunci optiunea este sa spui ceva care sa trezeasca o emotie, un raspuns emotional.

Spune o poveste buna si lumea va fi interesata!!!

Povestile ne unesc. Invatam din povesti. Viata este cel mai prost profesor pentru ca intai te lasa sa gresesti si apoi iti da lectia, de asta trebuie sa inveti din greselile altora. Aici intra in scena povestile ce ne aduc mai aproape, fie ca-s din carti, din reviste sau de pe ecranele caluclatoarelor. Traim povesti si spunem povesti.

Povesti ce ne fac sa uitam de ziua grea de la birou, povesti care ne deconecteaza macar pentru o vreme. O vreme traim intr-un univers magic unde totul e posibil si de multe ori personajul pozitiv castiga.

Povestile ne atrag atentia intr-o lume distrata!!!

Pentru a atrage atentia ai nevoie de o poveste buna. Succesul este atunci cand poti sa ai parte de atentia cititorului macar pentru o vreme.

Atunci cand ne scufundam in lumea povestii, incepem sa simtim ce simt personajele. Nu mai suntem distrati, suntem intr-o alta lume in care atentia noastra este acaparata de o poveste grozava.

“Exista un motiv pentru care suntem atat de fascinati de povesti. Oamenii sunt interesati de transformari, si intr-o poveste spusa bine, cititorii se identifica in acea poveste.”– Nancy Duarte

Povestile influenteaza comportamentul.

Nu-s un fan de Titanic, dar ce se intampla atunci cand Jack se scufunda si Rose ramane pe pluta, te doare. Atunci cand Riddick il ucide pe Lord Marshall si devine noul lider necormanga (da stiu nu multa lume s-a uitat la Riddick), te bucuri pentru el. Cand Nemo este gasit si reunit cu al sau tata, nu poti sa nu te bucuri.

Poate ca doar vorbind despre aceste filme, emotiile traite atunci sunt din nou la suprafata. Asta face o poveste buna, amintirile sunt pastrate prin carlige emotionale, iti amintesti cum te-ai simtit atunci si emotia este retraita. Povestea primului sarut sau prima oara cand ai vazut-o intr-o camera aglomerata si ti-ai spus ca trebuie sa vorbesti cu ea.

Aceasta este puterea povestilor. Ne influenteaza trairile, ne formeaza caracterul si ne afecteaza actiunile. Cand eram mici eram intrebati ce fata am alege: pe cea frumoasa, dar saraca sau pe cea bogata si urata? Raspunsul meu era acelasi: care din ele imi place! Poate cea frumoasa si saraca mai e si rea si foarte proasta, iar ce uratica in afara de bani, este o tipa foarte haioasa cu un suflet bun si multe povesti grozave. Lumea nu e desenata in alb si negru, exista nuante, iar povestile ne fac sa le vedem.

Toata lumea are o poveste.

Nu trebuie sa fii Tolkien pentru a spune o poveste buna. Trebuie doar sa-ti intelegi publicul si sa stii elementele de baza ale unei povesti.

1. Stabileste scopul.

2. Intelege-ti publicul.

3. Gandeste-te ce vrei sa simta cititorii.

4. Descopera ce va porni acele trairi.

Vorbeste despre personajele tale:

Povestea are nevoie de protagonisti, un erou si un personaj negativ, iar printre picaturi si niste personaje secundare haiaose (nu neaparat, dar mie-mi place sa ma folosesc de umor). Povestile cele mai bune vorbesc despre un erou care incearca sa rezolve niste probleme, un erou ce se afla intr-o situatie urata.

Stabileste decorul:

Unde suntem? Unde vom fi? Adauga niste context pe care cititorii il pot intelege. O situatie pe care cititorii o pot intelege. Trebuie sa dai destule detalii pentru a-ti transporta cititorii in locul si timpul actiunii prezentate.

Stabileste miza:

Da-le cititorilor un motiv sa le pese. Ar trebui sa fie foarte clar care este scopul, care este provocarea si ce este in joc. O sa-mi pierd casa, dar pot sa ma inscriu in acest concurs si daca voi castiga lucrurile vor merge iarasi bine…

E timpul pentru dramaaaaa:

Daca-ti intelegi cititorii, stii exact ce le place, stii ce ar putea sa-i intereseze. Este important sa te concentrezi pe o singura problema relevanta. Daca vorbesti despre provocarile din minunata lume a Forex, nu cred ca va fi cineva prea interesat…

Rezolva problemele:

Ok, nu fiecare poveste are nevoie de un deznodamant concludent, dar eu mereu am urat finalurile in coada de peste. Ai spune: dar asta inseamna ca orice s-ar putea intampla! Nu ma intereseaza! Vreau sa stiu! Majoritatea povestilor sunt cladite spre un deznodamant grozav, dar trebuie sa fie si credibil. Ion este ucis pentru ca era mult prea lacom, ok… as putea vedea asta intampladu-se…

Finalul:

Tipul va cuceri in sfarsit fata, iar ei se vor saurta cu un asfintit superb in spatele lor. Aminteste-ti ca-i povestea ta, spune-o cum vrei tu. Poate vrei ca tipul sa ajunga la fata, iar apoi un tigru evatat de la zoo il va ucide inainte de primul sarut. Alegerea este a ta, esti stapanul universului fictiunii! Dar sa ne amintim si de public… Poate totusi tigrul se impiedica si cade intr-o prapastie inainte de a eviscera indragostitul.

Daca brandul sau blogul tau au o poveste buna, vei trai fericit pana la adanci batraneti.

Pe data viitoare.

Dan P.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s